توجیه اقتصادی پرورش قارچ دکمه ای

در جهان افراد زیادی به کشت و پرورش قارچ های خوراکی مشغول هستند و امروزه با پیشرفتی که در زمینه کشت قارچ خوراکی انجام گرفته است، میزان اشتغال در این زمینه، چندین برابر شده است.
در ایران نیز تولید قارچ در سال 1370 حدود 300 تن بوده است و با همت و تلاش قارچ کاران، در سال 1391 به 93 هزار تن رسیده است. در سال 1370 راندمان تولید قارچ صدفی در بستر، حدود 5 کیلوگرم و سرانه تولید (میزان مصرف) 0/5 گرم بوده است که این سرانه مصرف در سال 1391 به 1/2 کیلوگرم رسیده است. بر طبق آمار فائو، در پرورش قارچ، بین 196 کشور مستقل جهان، ما مقام هشتم را کسب نموده ایم.
کشت قارچ خوراکی، یک محصول زود بازده است که کشت آن به دلایلی نظیر شاخص اقتصادی، زیست محیطی، تغذیه ای و دارویی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در هر سیستم سرمایه گذاری باید توجه داشت که درآمد حاصل از آن فعالیت به حدی باشد که نه تنها جبران هزینه های صرف شده را بنماید بلکه سود مناسبی را برای فرد داشته باشد، در زمینه کشت قارچ نیز چنین است.
1- کشت قارچ، یک محصول زود بازده است که باعث می شود اگر کشت اصولی صورت گیرد، خیلی زود سرمایه اولیه در کنار سود حاصل از کشت به فرد برگردد.

2- در مزارع کشت قارچ، از واحد حجم به جای سطح برای کشت استفاده می گردد. به این معنی که چون قفسه بندی انجام می شود در نتیجه در یک مساحت مشخص، می توان چند قفسه را بر روی هم قرار داد و از همان سطح کم، تولید زیادی را به دست آورد. درنتیجه فرد می تواند در یک محیط کوچک نیز اقدام به کشت نماید.

3- در هر هکتار از زمین کشاورزی امکان اشتغال زایی 1 یا حداکثر 2 شغل وجود دارد ولی برای یک واحد 100 تنی تولید قارچ، می توان 20 تا 30 نفر را به کار گرفت.

پیشنهاد دیتا قارچ به شما: 10 وظیفه اصلی مدیر تولید واحدهای پرورش قارچ دکمه ای
4- در هر متر مربع سالن تولید قارچ در سال می توان چهار دوره و در مجموع 40 کیلوگرم قارچ برداشت کرد که با بکار گیری از روش های مطلوب و فراهم کردن وضعیت مناسب، می توان این مقدار را به 120 کیلوگرم در هر مترمربع رساند که بازدهی اقتصادی مطلوبی محسوب می شود و بسیار سودآور است.

5- هیچ محصولی مانند قارچ، در هر متر مربع چنین سود و درآمد اقتصادی خوبی ندارد.

6- جالب است بدانید که کشت قارچ خوراکی، در صنعت، پزشکی و کشاورزی و همچنین رشد و توسعه صادرات غیرنفتی نقش بسزایی را ایفا می کند.

نکات مهم
1- هرچه سطح زیر کشت بیشتر شود، میزان بهره برداری از آن بیشتر شده و درنتیجه درآمد افزایش خواهد یافت به همین دلیل توصیه می شود که در سالن کشت، از حداکثر فضا استفاده شود.

2- در مقیاس های کوچک و محدود، کم هزینه ترین روش کشت با قیمت ارزان، کشت کیسه ای قارچ است.
3- بین دو قارچ صدفی و دکمه ای، درست است که تولید قارچ دکمه ای سرمایه گذاری بیشتری را نیاز دارد ولی همیشه برای تولید یک محصول باید به تقاضای بازار توجه داشت. در ایران بیشترین میزان تقاضا برای قارچ های دکمه ای است. همچنین لازم است بدانید که ماندگاری قارچ صدفی کمتر از قارچ دکمه ای است و باید سریع مصرف شود درنتیجه اگر قصد دارید این محصول را کشت کنید، قبل از کشت، از نظر بازار فروش، مطمئن باشید.
منبع:دیتا قارچ

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.