چرم گاوی تبریزی که در هنگام شب از خود نور تولید می کند

چرم گاوی تبریز انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای مزایای منحصر به فردی هستند که آنها را برای کاربردهای خاص ایده آل می کند. محبوب ترین ها عبارتند از: چرم کامل دارای سطحی فرآوری نشده است که حاوی تمام دانه های طبیعی و نشانه هایی است که در هنگام دباغی اولیه روی پوست وجود داشت.

این باعث می شود که بسیار بادوام و مقاوم در برابر سایش و پارگی باشد و آن را به گزینه ای ایده آل برای اقلام گران قیمت مانند کیف، کیف پول یا حتی اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان تبدیل می کند. دانه کامل نیز بافت زیبایی دارد که به مرور زمان پتینه را ایجاد می کند و بر جذابیت و پیچیدگی آن می افزاید.

دانه بالا با سنباده زدن لایه بیرونی پوست حیوانات برای حذف عیوب ایجاد می شود. این لایه محکم‌ترین ساختار الیافی را دارد که آن را قوی‌تر و در برابر سایش مقاوم‌تر از سایر لایه‌های درجه پایین‌تر می‌کند.

چرم

سپس پوست ها با استفاده از روش های سنتی دباغی می شوند تا به سطح بالایی از نرمی با بافتی لطیف دست یابند. این نوع چرم ظاهری غنی نیز دارد که به آن ظاهری زیبا و مناسب برای بسیاری از کاربردها می دهد

جیر به دلیل بافت نرم و ظاهر مدرنش محبوبیت زیادی به دست آورد. این نوع چرم از پوست گاوی می‌آید که برای ایجاد پوششی مخملی در دو طرف آن، صاف شده است. جیر بسیار متنوع است و می توان از آن برای ایجاد کفش، ژاکت، کیف و سایر لوازم جانبی با ظاهری شیک استفاده کرد.

از آنجایی که ماهیت بسیار ظریفی دارد، هنگام تمیز کردن یا دست زدن به مواد جیر باید دقت ویژه‌ای داشت تا اطمینان حاصل شود که برای سال‌های آینده جدید به نظر می‌رسد.

Nubuck از پوست گاو یا گوساله که به طور خاص درمان شده ساخته می شود و پوست آن برای ایجاد بافتی نرم صاف می شود. این بافت منحصربه‌فردی را می‌توان با سنباده زدن لایه دانه بالایی و اجازه دادن به برخی از الیاف داخلی در بالا ایجاد کرد.